web stats analysis iSonic 94 -10, premiärad! - windsurf.se

Welcome Guest Log In Register

Reply to this topicStart new topic
> iSonic 94 -10, premiärad!
Krister
post 22 Jun 2010 21:18
Post #1

Magister

Group: Teamrider
From: Göteborg

Så fick vi äntligen lite vind i Karlstad idag och en chans att testa iSonic 94.
Körde Code Red 6.7, och Sr6b 34cm fena. Satte stropparna längst bak och längst ut och stack sedan ut i ca 9-10m/s sydlig vind på Bomstad. Övriga seglare körde formula som vanligt...

Volymen verkar stämma kring 94liter och den ligger väl placerad kring mastfoten så det var inga problem att guppa ut. Väl uppe planing så går den väldigt lätt i vattnet, flyter på bra över choppen och det var bara att gasa. Går nog att ha lite större fena (kring 36cm) men jag tycker inte att det behövdes när man fått upp farten. Jag testade även en 35cm fena men det behövdes inte till 6.7 som jag upplever det.

Gipparna sitter fint, det är ganska mycket rocker kring mastfoten så det svänger bra om man håller fram vikten. Fullplaningsgippar i chop var inga problem.

Blev nog mest imponerad av hur bra den ligger i vattnet och flyger fram ovanpå choppen. Körde med mastfoten i mitten och hade väldigt väl balans mellan fötterna, inga tendenser till att dra ut framfoten. Drog en repa över till Skoghall och tillbaka, jäklar vad lättseglat det var, bara att hänga på!

Har kikat lite på brädformen och den raka delen börjar ungefär under främre stroppen och går bakåt, ingen tail-kick vad jag kan se. Den aktre delen är v-formad med lätta konkaver, vilket nog bidrar till den fina gång över choppen. Kanonbräda helt enkelt. Nu hoppas vi bara på vind till helgen så att man får rastat den lite i Torkeltorp också! cool.gif

Attached thumbnail(s)
Attached Image

--------------------
Krister Svensson, SWE 32
Teamrider Onwater
Go to the top of the page

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic

1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

RSS Lo-Fi Version Time is now: 4 Sep 2010 22:31
Skin designed by IPB Forum Skins
Annonser